Shoshones en enkele wetenswaardigheden

20 juni 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Vandaag laten we Cody achter ons en rijden naar Rapid City. Het wordt de langste afstand die we tot nu toe op een dag gereden hebben nl 655 km. We nemen de 14/20 naar Greybull en vervolgens de 16/20 naar Worland. In Worland nemen we de 16 naar Buffalo over een bergpas tussen de Cloud Peak Wilderness en de Big Horn Mountains. Een schitterende route, en we zijn al zo verwend deze reis. De pas is ongeveer 2800 meter hoog en is prachtig aangelegd. Via de interstate 90 rijden we uiteindelijk naar Rapid City.

Zo zijn we aangeland in een gebied dat doordrenkt is met de geschiedenis van de indianen. Ik moet terugdenken aan het verhaal dat ik las over de vlucht gedurende 60 dagen van de Shoshones in Yellowstone over een bergrug in de winter, achtervolgd door het Amerikaanse leger. Veel indianen stierven van de ontberingen. Ik hoop een dezer dagen de geschiedenis van Wounded Knee in deze omgeving nogmaals tot me te nemen. Onwillekeurig heb ik respect voor de ondernemingsgeest van de pioniers die vanuit Europa hier een nieuw bestaan opbouwden. Maar....ik word een beetje verdrietig over het leed dat de verschillende indianenstammen is aangedaan. Keer op keer werden verdragen tussen de stammen en de blanke overheersers geschonden.

Niet raar, maar bijzonder:

In de VS zijn veel dingen anders dan thuis. Afstanden worden in mijlen aangeduid, landmijlen wel te verstaan. 1 landmijl is ongeveer 1,6 km. De hoogte wordt aangeduid in feet wat ongeveer 31 cm is. De maximum snelheid in de VS is 75 of 80 mijl. In bebouwde kom veelal 30 of 35 mijl. Vrachtauto's rijden met enorme combinaties meestal net zo snel als personenauto's.

Temperatuur wordt in Fahrenheit aangeduid. 68 Fahrenheit is 20 Celsius. De formule is graden Fahrenheit - 32 vermenigvuldigd met 5 en gedeeld door 9. Opdracht: verklaar deze formule!

Inhoud van vloeistof zoals benzine en water wordt aangegen in gallons. 1 gallon is 3,78 liter. 1 gallon benzine tanken we vaak voor een prijs tussen $2,70 en $3,00.

De stopcontacten zijn beroerd omdat een zware stekker er uit kan vallen. Apparaten worden gevoed met 120V. Dus: geen apparaten in de VS kopen want die werken in Europa meestal niet.

Er rijden gigantische campers rond ter grootte van een touringcar met erachter gekoppeld een personenauto, meestal een Jeep of iets dergelijks.

Het verkeersbeeld is aangenaam en rustig in vergelijking met de hectiek in Europa.

Als een Amerikaan je in de loop groet zegt hij meestal: 'Hé dude, how are you doing today? Dan denk je eerst dat je in gesprek komt met iemand die echt belangstelling voor jouw situatie op deze speciale dag heeft. Dat is een misvatting, want voordat je uitleg geeft is hij al weer verder gelopen.

En dan nog dit: De wc. De allereerste keer toen ik in hoge nood een Amerikaans toilet in dook zag ik tot mijn schrik dat de pot verstopt was. Daar sta je dan met je broek op je knieën en een wc pot bijna tot de rand gevuld met water. Wat een geruststelling als je met een druk op een knop een geweldige kolking in de pot teweeg brengt die in een oogwenk alles wegslobbert.