Badlands NP

23 juni 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

10000 jaar geleden woonden er al mensen in Badlands NP. De Lakota indianen vonden al fossielen en andere tekens die aangaven dat er al heel lang mensen woonden. De kolonisten hebben geprobeerd zich als boeren in het gebied te vestigen, maar trokken zich uiteindelijk terug omdat ze het land minder geschikt vonden. Het gebied kenmerkt zich als bergachtig. De bergen zijn echter van zacht materiaal dat langzamerhand wegspoelt. Dat verklaart de vreemde structuur van het gesteente. Als je de bergen van dichtbij bekijkt heeft de oppervlakte een gebarsten kleiachtige structuur. De White River die door de canyon stroomt heeft zijn naam te danken aan de kleur van het meegevoerde slib. Het is maar goed dat er vandaag een heldere lucht is, anders zou het grijze gebergte wegvallen tegen een grijze bewolkte lucht.

We drinken koffie en lunchen op twee verschillende plekken. We komen tientallen prairiehondjes met hun jongen tegen. Ze leven in holen onder de grond.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl