Crazy Horse versus Mount Rushmore

21 juni 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

We blijven drie dagen in Rapid City. We hebben zodoende genoeg tijd om dingen uit de omgeving te verkennen. Vandaag maken we een rondje door de Black Hills. We hopen nog wat spectaculaire wildfoto's te kunnen maken, maar komen niet anders dan een hert en een kudde bisons met kalveren tegen. Zo gewoon!

We gaan naar het Crazy Horse Memorial, een expositie rond het leven van de indianen met als centraal thema de enorme rots waaruit een portret van Crazy Horse wordt uitgehouwen. Men is in 1948 hiermee begonnen en men denkt dat het nog wel 70 jaar zal duren voordat het hele gevaarte af is. Korczak Ziolkowski is in 1948 begonnen met de bouw, hiertoe aangezet door Chief Henri Standing Bear. Twee van de tien kinderen van Korczak zijn nog steeds betrokken bij de ontwikkeling van het stuk beeldhouwwerk.  Crazy Horse  (1840-1877)was een leider van drie indianen stammen , namelijk de Lakota, de Cheyenne en de Arapaho. Zij probeerden de voor hen heilige grond te beschermen tegen goudzoekers en oprukkende kolonisten. Op dit moment is de kop van Crazy Horse nagenoeg klaar, maar zijn haar en het paard moeten nog uit de stenen naar voren komen. Alles wordt  betaald uit donaties en intreegelden. Er komt geen cent overheidsgeld aan te pas. In het centrum danst een Lakota vrouw een hoepeldans en zien we prachtige schilderijen van nativ americans. Vooral van Daniël Lone Soldier spreken de schilderijen me erg aan.

Bij Mount Rushmore wordt de monumentale sculptuur wel met overheidsgeld gefinancierd. Je hoeft alleen maar een parkeerkaartje te kopen. Mount Rushmore is eveneens een enorm uit een grote rotswand gehouwen reliëf met daarin weergegeven vier belangrijke presidenten: George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. Zij worden gezien als de belangrijkste presidenten uit de geschiedenis van de VS.

Henri Standing Bear vond het belangrijk dat een belangrijke native american hier tegenover gesteld moest worden. Ik ben benieuwd wanneer een man zoals Crazy Horse in de VS als president wordt gekozen. Zij hebben immers de oudste rechten......toch?

1. Wieb:
    21 juni 2019
    De volgende president is Elizabeth Warren en zij heeft een heel klein beetje native American bloed