Grand Canyon

10 juni 2019 - Page, Arizona, Verenigde Staten

In Page verblijven we drie nachten om van hieruit twee reisdoelen te verwezenlijken: Grand Canyon en Antelope Canyon. Vandaag staat de Grand Canyon de zogenaamde North Rim op het programma. Meestal is het bij de South Rim drukker en sta je op een lager uitkijkpunt. Tussen de twee uitkijkpunten moet je een afstand van meer dan 200 kilometer omrijden om hemelsbreed enkele honderden meters van elkaar te zitten. De North Rim en de bijzondere punten Cape Royal en Point Imperial vergen een dag, vooral als je ook één of meerdere trails wilt lopen. Wij hebben genoeg aan deze bezienswaardigheden en volgen niet een volledige trail. Bij de North Rim is het Bright Angel Point. Letty en ik lopen een klein gedeelte van dit paadje langs een steile afgrond, maar keren al snel terug. Noem het 'angst' of noem het 'wijsheid', het zal ons niet deren! De rit naar de Grand Canyon voert door het bij western liefhebbers bekende landschap van uitgestrekte kale vlakten en rode gebergten. Kanab, het plaatsje waar we gisteren doorkwamen, is het centrum geweest van de opnames van enkele beroemde westerns met Clint Eastwood. De Navajo woont in deze gebieden en we komen ze in allerlei functies tegen. Op de terugreis vanuit de North Rim spreken we met een Navajo dame die aan de kant van de weg sierraden probeert te verkopen. Ik vraag of zij tot een bepaalde indiaanse bevolkingsgroep behoort. Zij antwoordt dat zij inderdaad een native american is. De nadruk ligt op 'native american'. Indiaans is ze voor haar gevoel niet. Dat zijn mensen uit india zegt ze. Misschien heb ik haar beledigd, maar tja als domme Europeaan die alleen indianen uit westerns kent heb ik dacht ik wel een excuus..... toch? Op mijn verzoek of ik een foto van haar mag maken geeft ze een duidelijk ontkennend antwoord. De bouwvallige van rode steen opgetrokken huisjes heb ik wel kunnen fotograferen.

Via de 89 zien we achter de rode rotsen de Vermillion White Cliffs verrijzen. Via 89A en 67 komen we na een controle van onze parkenpas in het gebied waar we moeten zijn. We komen opnieuw een groot gebied tegen dat in 2006 dankzij blikseminslag door brand is verwoest. De natuur herstelt zich langzamerhand weer en het landschap heeft door de brand iets fotogenieks gekregen. Bij de uitzichtpunten is het bijna onmogelijk om de onmetelijk diepe kloof te fotograferen. De weg naar Cape Royal is helaas afgesloten waardoor we dat uitzichtspunt moeten missen. We zijn naderhand tevreden over de plaatjes die we hebben geschoten. Het was weer een onvergetelijk tripje in een uniek en steeds opnieuw verrassend landschap!