Antelope Canyon

11 juni 2019 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Page is gebouwd vanaf 1957. Een stad in de middle of nowhere heeft een reden. Bij de stad is in de Colorado rivier een dam gebouwd met een electriciteitscentrale. Veel mensen uit de omgeving vinden werk in de bedrijven die als gevolg van de bouw van de dam zich in Page hebben gevestigd. Het zijn vooral Navajo native americans die je in de horeca, de walmart en allerlei andere bedrijven tegenkomt. In de buurt van Page is een Navajo reservaat waarin Antilope Canyon zich bevindt.

Wij hebben vooraf een fototour door Antelope Canyon geboekt. Tja....en wat moet je daar nu van vinden? Ik hou niet van touristische treintjes of een hop on hop off bus. Welnu....we worden met 14 personen in de laadbak van een pick-up truck geladen. Even iets van weerstand aan de kant zetten. De Navajo chauffeur waarschuwt vooraf dat we ons en onze bezittingen goed moeten vasthouden want het wordt een bumpy ride. Die waarschuwing is niet voor niets. Na ongeveer twintig minuten komen we bij de Canyon aan. De naam Antelope Canyon is ontstaan omdat de Navajo indianen vroeger op antilopen jaagden en deze dieren in de kloof samendreven. Doordat later op grotere schaal werd gejaagd zijn de antilopen verdwenen. De kloof is er gelukkig nog. De kloof is ontstaan door water dat bij hevige regenval hoog in de bergen zijn weg zoekt naar het dal en maar één weg vindt namelijk door de kloof. Bij hevige regenval kan het zelfs gevaarlijk zijn. In 1996 zijn mensen bij een opkomende vloedgolf in de kloof om het leven gekomen.

Iedereen die mij een beetje kent weet......Wiene houdt niet van grotten. Maar dit....dit is fabelachtig mooi zoals het spaarzame daglicht vanuit enkele openingen boven ons neerdaalt. Het lichtspel over de uitgesleten rode zandsteen onderweg naar de bodem van de kloof speelt met zandstof dat in de kloof hangt. Bekijk de plaatjes maar eens goed! We hebben geluk bij onze trip door de kloof omdat we maar weinig mensen tegenkomen die onze foto's  verstoren. Op de terugtocht komen we horden mensen tegen die mooie foto's willen maken. De Navajo weet het natuurverschijnsel goed uit te buiten en.....gelijk hebben ze!

1. Hilly:
    11 juni 2019
    Dat lijkt me een betoverende ervaring! Geen wonder dat hier regelmatig videoclips worden gemaakt!
  2. C.J. Blom:
    Wiene,
    Heb jij een evhte Stetson gekocht?
  3. Wiene:
    11 juni 2019
    Nee Cees, een gewone Tilley hat!
  4. Erik en Marjon:
    Fantastisch , zelfs Letty’s kleding matcht😉, wat een kleuren, prachtig
  5. Ineke:
    11 juni 2019
    Echt prachtig hoor! Het doet me een beetje denken aan die bakken met ijs bij de ijssalon :)