Deadwood en Lead

22 juni 2019 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

De goudzoekers kwamen in de Black Hills en tastten opnieuw de rechten van de indianen aan evenals de kolonisten die zich als landbouwers vestigden op een stuk grond in eigendom. Dat strookte niet met de cultuur van de indianen die als jager verzamelaars leefden van datgene wat ze in het wild tegenkwamen. Het verdrag waarin de indianen een jachtgebied toegekend kregen werd keer op keer geschonden door de Amerikaanse overheid die stukken land aan de kolonisten gaf en goudzoekers een vergunning om op een bepaalde eigen plek goud te zoeken.

Lead is de stad waar goud gewonnen werd. Aanvankelijk via gangen en later op grote schaal via dagbouw. De open groeve die wij bekeken heeft 41.000.000 ounce goud (vermenigvuldigd met 28,35 gram=11.623.500kg) opgeleverd in de periode waarin werd gedolven. Er is nog een gangenstelsel van de tijd waarin ondergronds naar goud werd gezocht. Dat gangenstelsel wordt nu voor wetenschappelijke doeleinden gebruikt onder de naam Sanford Underground Research Facility. Het lijkt op wat men in Zwitserland doet met de deeltjesversneller. Ik begrijp hier niet veel van. Mijn vriend Wieb zal mij daar volgende week vast iets over kunnen uitleggen.

In Deadwood zien we twee shootouts met een historische achtergrond. De eerste zien we in Saloon 10 waar Wild Bill Hickok in 1876 werd neergeschoten door Jack McCall. De berechting van Jack maken we niet mee, terwijl daar wel een voorstelling over is. We bestellen bij de historisch geklede waitress koffie en maken, met toestemming, een foto van haar. Als Letty wil afrekenen blijkt dat de koffie gratis is. De ondeugende plaatjes zijn niet door mij bedacht!

Terug in Rapid City lopen we in het centrum langs levensgrote bronzen beelden van alle vroegere presidenten van Amerika. Ze zijn te zien in een persoonlijke herkenbare pose. Obama wordt deze zomer geplaatst.