Adventure of the day

15 juni 2019 - Pinedale, Wyoming, Verenigde Staten

De reis van Vernal naar Pinedale moet aanvangen via de 191N. We maken een geweldige misser en rijden de 40 191 en gaan zuidwest richting Roosevelt. Dan moet je ineens 100 km extra rijden...en komen we bij aankomst in Pinedale op 440 km. Letty wil het bagatelliseren en noemt het the little adventure of the day.

Vandaag hebben we veel regen als we bij Manila de pas oprijden naar de hoogvlakte waar Pinedale op ligt. De pas voert ons naar een hoogte van 2400 meter. Door de regen kunnen we maar een paar foto's maken van armoedige nederzettingen met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de Rocky Mountains.

Pinedale, op een hoogte van 2200 m, is een klein stadje met zo te zien alleen maar houten huizen en winkels. Iedere Amerikaanse plaats is onderverdeeld in vierkanten, blocks, die allemaal ongeveer even groot zijn. Er gaan standaard 20 blocks in een mijl (1,6 km). Als iemand je uitlegt dat je nog twee blocks moet lopen dan weet je hoe ver dat is. Pinedale is wat dat betreft niet anders dan andere plaatsen.

Jan en Ans hebben een bord gezien waarop voor vandaag een rodeo wordt aangekondigd met er aan gekoppeld een barbecue. We besluiten daar ons avondeten te halen. Het blijkt een officiële wedstrijd te zijn. Het volkslied kan niet ontbreken en wordt gezongen door een jong meisje. Iedereen is muisstil, zelfs de mensen die nog aan tafel zitten te eten. Iedereen staat in de houding en de hoed moet af. Daarna begint de rodeo. Wat eten betreft kun je voor een bedrag zo veel eten als je wilt. Biefstuk, kip, groente, alles van de barbecue. Het pitchforkfondue, zoals deze maaltijd is aangeduid, wordt geregeld door het echtpaar Matt en Liz David. Matt rijgt aan een enorme hooivork de stukken vlees nadat hij op een stuk hout de bestelling heeft opgenomen. Het gaat er erg gemoedelijk aan toe en er wordt steeds gevraagd of we nog wat willen. https://www.pitchforkfondue.com/our-story

De rodeo kent een kinderdeel waarbij wij met toegeknepen billen kijken hoe kinderen tussen 8 en dertien jaar op een wilde pony zo lang mogelijk proberen stand te houden. Secondenwerk. Daarna worden drijftechnieken met de lasso uitgevoerd. Alles op tijd. Letty vindt dit onderdeel niet leuk en vertrekt van de tribune. Het vangen van het kalf heeft een functie: de eigenaar wil zijn merkteken op zijn koeien hebben zodat hij kan bewijzen dat het dier zijn eigendom is. Overigens: de kalveren zien er prachtig en goed verzorgd uit. Het eten, de rodeo en de gemoedelijkheid van de bevolking zijn voor mij the little adventure of the day.

1. Michiel & Dineke:
    15 juni 2019
    Prachtig landschap, mooie foto's en herkenbare verhalen! Nog een fijne reis!