Yosemite

3 juni 2019 - Coarsegold, Verenigde Staten

Vandaag komen we in het gebied dat oorspronkelijk door de Ahwahnee indianen werd bewoond. Tegenwoordig is het een groot natuurpark genaamd Yosemite National Park. Vanuit ons verblijf is het ongeveer één uur rijden naar het Yosemite NP. We willen aanvankelijk via de Tioga pass het gebied in, maar de pas is wegens sneeuwval nog steeds gesloten.  Bij de ingang van het park kopen we een pas waarmee we ook toegang hebben tot andere nationale parken. Tijdens onze tocht zien we veel stukken bos die door de branden van 2018 zijn verwoest. Zwartgeblakerde stammen vormen een triest beeld op eindeloze sneeuwhellingen. Er is behoorlijk huisgehouden en de paniek moet groot geweest zijn. Onderweg zien we borden waarop aangegeven staat dat men in het park op dit moment brandjes maakt om bij een volgende catastrofe het gebied beter te kunnen beheersen. Gelukkig is er nog genoeg moois te zien. We kijken uit op de rotsformaties Half Dome en El Capitan. Meer dan een miljoen jaar geleden zijn deze rotsformaties door de werking van het ijs ontstaan. Tot op het moment dat wij passeren is de temperatuur nog goed en is het, afgezien van cumulus in ontwikkeling, goed vertoeven. In de middag willen we doorrijden naar Glacier Point terwijl de wolkenpartijen steeds meer uitgroeien tot buien vergezeld van een enkele onweersslag. Als we de terugtocht aanvangen, voor een groot deel via dezelfde weg, ligt er veel natte sneeuw. Hier en daar liggen stukken rotsgesteente op de weg die er op onze heenreis niet lagen. Onderweg zien we dat park-rangers tegemoetkomende auto's opvangen en terugsturen. Letty krijgt op haar telefoon een weerswaarschuwing voor wateroverlast en.....het advies om het gebied waarin we nu zijn te verlaten. We hebben geluk gehad dat we bij de bezichtiging van de highlights nog goed weer hadden, alhoewel buien in ontwikkeling prachtige wolkenformaties opleveren.

1. Marie-Christine:
    3 juni 2019
    Wat een woeste tocht; Prachtige foto's trouwens!