Mensen

1 juni 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

San Francisco is meer dan gewoon heuvelachtig. Er zijn steile hellingen die je hartslag behoorlijk op toeren kunnen brengen. Als we één van deze hellingen hebben beklommen om naar Coit Tower te gaan staan we oog in oog met een keurige dame die ons glimlachend aankijkt, terwijl wij op adem moeten komen. Ze is erg vriendelijk en vertelt dat zij deze klim iedere dag enkele keren doet omdat haar 'office' beneden is. Zij woont in één van de Victoriaanse huizen die je in dit gedeelte van de stad tegen komt. Als ze na een kort gesprekje wegloopt roept ze nog even over haar schouder: 'It's my birtday today'! We kunnen haar nog net een felicitatie toe roepen voordat ze in huis verdwijnt. Je komt veel vriendelijke behulpzame mensen tegen. Zo hoort een voorbijganger hoe wij overleggen hoe we naar Lombard street kunnen komen. Een stijle zig-zaggende straat met veel hortensia's. De man stapt spontaan in ons gesprek en legt uit wat de beste route is. Een dergelijke spontane bemoeienis vormt een schril contrast met de vele daklozen en drugsgebruikers waar werkelijk niemand naar omkijkt. Openlijk drukt men de naald in de arm om alle ellende van zich af te laten glijden. Een zwarte (dakloze) man vertelt dat hij van Jamaica komt en dan gaat het natuurlijk ook over Bob Marley. Aan het eind van het gesprek vraagt hij 1,5 dollar om een broodje te kopen. Ik wil het hem graag geven maar.....geen dollar op zak.....

We overwegen, door het aandringen van een fietsenverhuurder om via de Golden Gatebrug naar Sausalito te fietsen. Aanvankelijk kosten de fietsen 26 dollar (special offer) per fiets. Via een uiterste poging probeert de man ons twee fietsen mee te geven voor 30 dollar per twee fietsen! We slaan dit aanbod toch af omdat de brug met een dichte nevel is omgeven. Een mooi uitzicht kun je dan wel vergeten. Als we in de middag terug lopen voelen we een paar keer de grond een klein beetje trillen en dat kwam niet door een passerende vrachtauto. San Francisco ligt op de Sint Andreasbreuklijn waardoor zo nu en dan de aarde in beweging komt. Als het daar maar bij blijft!

Vandaag hebben we 12 kilometer gelopen en 62 verdiepingen...volgens Letty haar app. Morgen vertrekken we naar Coarsegold.

1. Letty:
    1 juni 2019
    Vergeef Wiene een foutje in de Nederlandse taal hier of daare. Hij schrijft ‘s avonds laat, moe van de dag. Ik slaap dan al lang. Stijl=steil, dat soort dingen😉
  2. Martine Bakkes:
    1 juni 2019
    Ik heb het hem direct vergeven, hoor! Ik vind het erg leuk om te lezen!