Arches Moab

13 juni 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Navajo land is Native America territorium van ongeveer 71000 vierkante kilometer in de staten Arizona, Utah en New Mexico. Er wonen ongeveer 350000 inwoners (bron Wieb/Wikipedia).

Vandaag horen we via de radio dat het waterpeil van Lake Powell in vergelijking met april ongeveer 8 meter is gezakt. Door de droogte is er weinig toevoer van water via de Colorado River. Wij hebben tot nu toe geen regendag gehad, maar daar schijnt morgen 13 juni verandering in te komen. De temperatuur was vandaag weer rond de 34 graden Celsius.

Ongeveer een kwartier rijden van Moab ligt Arches NP. We bezoeken dit gebied en we zijn niet alleen. De western Once Upon a Time in The West is in dit gebied opgenomen....de western die ik wel vijf keer gezien heb al was het maar om de prachtige intro met Claudia Cardinale waarin geen woord gezegd wordt. De Moab Fault is een breuk in de aardkorst die langs de snelweg loopt, waarbij aan de ene kant het land zakte en aan de andere kant het land is gerezen. Het verschil in hoogte is 790 meter. Dat heeft wel miljoenen jaren gekost om het zo ver te krijgen als het nu is.

In het gebied zien we minder bogen dan we verwachtten. Toch vinden we genoeg andere objecten die ons bekoren. De Balanced Rock, La Sal Mountains met een blik op de zoutmeren en de Petrified Dunes. De Petrified Dunes zijn oorspronkelijke zandverstuivingen die later door toevoeging van sedimenten onder hoge druk zijn versteend.

Mooie arches zijn de Sand Dune Arch, Skyline Arch en de Landscape Arch. De schoonheid van het landschap is niet te beschrijven. Je begint bijna te denken dat de Schepper van dit alles toen al dacht: America First.

1. JAns:
    13 juni 2019
    Wiene, met de zinsnede " Je begint bijna te denken dat de Schepper van dit alles toen al dacht ..." Amerika First" ontstijg jij het literair niveau van alle grote Nederlandse schrijvers. Jij staat nu op eenzame hoogte (als een 'Butte') boven schrijvend Nederland. Hulde!!
  2. Ineke:
    13 juni 2019